De bloemen op tafel op weg naar Kerst 2012
Als basis van de schikkingen staat een Bét, de tweede letter van het alfabet, met de opening naar links.
Het eerste boek van de bijbel Genesis begint ook met een Bét.
De letter symboliseert een huis
(bét betekent ook huis):
je hebt een dak boven je hoofd, grond onder je voeten en een beschermende muur in je rug.
Het licht (kaarsen branden van links naar rechts) komt elke adventszondag dichter bij de Bét.
1e advent, 2 december
Lezing: Zacharia 14: 4-9; Lucas 41: 25-31
Thema: "Zie de knoppen komen"
Kijk naar de vijgeboom en al de andere bomen. Als je ze ziet uitlopen dan weet je dat de zomer in aantocht is. Zo moeten jullie ook weten wanneer je die dingen ziet gebeuren, dat het Koninkrijk van God nabij is.
Symboliek: In het bloemstuk staat een tak met knoppen als symbool van het Leven dat aan het ontkiemen is. Het drukt uit dat het Koninkrijk van God nabij komt. Heel voorzichtig, maar onontkoombaar komt met de eerste brandende kaars het Licht van de Eeuwige naar ons toe.
2e advent, 9 december
Lezing: Maleachi 3: 1-4; Lucas 3: 1-6
Thema: Keer je naar het Licht
Het verhaal gaat over Johannes die de gevestigde orde op zijn kop zet door de mensen op te roepen hun leven anders in te richten. Kom tot inkeer en richt je op God en laat je in die Geest dopen. Dan worden de kromme wegen recht gemaakt en zal al wat leeft zien hoe God redding brengt.
Symboliek: De “Bet” staan ietsje schuin omhoog als symbool van ‘Richt je op God’. Richt je leven op het Licht en laat dit Licht schijnen in je spirituele en aardse huis. Er hangen 2 bloemen onderste boven, als symbool dat Johannes door zijn oproep de gangbare normen en waarden het leven op zijn kop zet, De bloemen en de positie die zij innemen zijn ook een oproep aan ons om tot inkeer te komen en ons leven te richten op het Licht.
3e advent, 16 december
Lezing: Sefanja 3: 14-20; Lucas 3: 7-18
Thema: Levend water
Johannes doopt mensen, maar niet voordat hij de bijl aan de wortel van het kwaad legt. Iedere boom die geen goede vruchten voortbrengt, wordt omgehakt. Hij roept mensen als tollenaar en soldaten om te delen en te stoppen met corruptie en niemand af te persen.
Symboliek:
De wegbereider Johannes is ook een puinruimer. Alleen maar mooie woorden roepen en er niet naar handelen noemt hij huichelachtig. Egoïsme, corruptie en afpersing vertroebelen en vervuilen het leven. Als je je wilt laten dopen, dan hoort daarbij dat je vruchten voortbrengt, die een nieuw leven waardig zijn. Alleen zo blijft het levenswater zuiver en helder.
Bij het bloemstuk staan een kan helder en een kan troebel water!
4e advent, 23 december
Lezing: Micha 5: 1-4a; Lucas 1: 39-45
Thema: Vruchtbaar leven
Maria en Elisabeth ontmoeten elkaar, beiden dragen een kiem van nieuw leven in zich. Als Elisabeth de groet van Maria hoort springt het kind in haar schoot op en wordt ze vervuld met de Heilige Geest. Luid roept ze: ‘De meest gezegende ben je van alle vrouwen en gezegend is de vrucht van je schoot.
Symboliek:
In het bloemstuk staan 2 schikkingen die met een boog (Hedera bv.) verbonden zijn. Dit beeldt de ontmoeting van beide vrouwen uit. Maria zingt een lofzang op de Heer: ‘De Eeuwige komt ons in deze ontmoeting tegemoet’. Het Licht begint door te breken. Er branden nu 4 kaarsen.
De twee granaatappels zijn vanwege de 365 zaden die zij dragen, symbool van vruchtbaarheid. De 2 witte rozen verbeelden de ongeboren kinderen van Maria en Elisabeth.
Kerstmorgen, 25 december
Lezing: Jesaja 52: 7-10; Johannes 1: 1-14
Thema: Huis van Licht
Johannes begint met het scheppingsverhaal. Hij opent het verhaal met de letter Bét, het huis: in het begin schiep God hemel en aarde. Het Woord was bij God en het Woord was God. Het Woord is mens geworden en heeft onder ons gewoond.
Johannes verkondigt dat het Licht van het begin haar huis op aarde heeft gevonden.
De kaars brandt nu in het hart van het huis. Het Licht van het begin is met de geboorte van Jezus het huis van de aarde en mensen binnengekomen.